top of page
פוסטים קודמים

"מלחמת הכוכבים הכוח מתעורר",ארה"ב, 2015, שעתיים ו16 דקות


לצפות בסרט השביעי מבית מלחמת הכוכבים זו מסורת. גם הפעם, כמו שני קודמיו, לא ניתנו חיים חדשים לשושלת, אבל כמו שיש יומולדת לחבר ילדות – באים לתת כבוד. הקהל התכנס באולם החשוך בצפייה לבר המצווה שייכנס בדלת, המוסיקה המוכרת של סטאר ווארס התנגנה, הכתוביות האייקוניות שייטו על פני המסך וסקרו את אירועי הפרקים הקודמים ואז הגיע הרגע הגדול לו חיכינו – בחורה על טוסטוס חולות הופיעה. נכון, לא הפרצוף הראשון לו ציפינו לו אבל הפתעה לא רעה בכלל כי אלו הפרצופים החדשים והמפתיעים שעוד יובילו את שלושת הסרטים הקרובים להרפתקה החדשה.

בפרק הזה,כשלושים פלוס שנה אחרי "שובו של הג'דיי", מתעורר מחדש הקסם של הטרילוגיה המקורית מהאייטיז והוא מצליח במעט אף לטשטש את האכזבה משלושת הסרטים בעשור האחרון.

זה הסרט הראשון שיוצא בזיכיון שרכשו "דיסני" וביחד עם ג'יי ג'יי אברהמס הבמאי (הזכור מסטארטרק 09, 13 ובקרוב 16), ולמרות מתיחת הפנים אנו מקבלים חוויה די משוכפלת לסרטי הרפתקאות קלאסיים בנוסחא הדיסנית הידועה. יש דגש על מגוון אתני ומגדרי, אקשן משלהב אך מוכר, יריות בשפע, קרב אחד מושקע שנרשם לטובת חרבות לייזר, מוות אחד מפתיע, הצגה מרשימה לכוחות הטלקניזס והטלפתיה ומרדפי חלליות שנעדרים חדשנות.

לצד כל אלו לא נזנחו כמובן האינטריגות והדילמות של סיפורי האבות, אפוס הטוב והרע והמימדים הפוליטים והחברתיים העמוקים. יחד עם זאת דיסני כן דאגו למקסם כל אפקט וויזואלי ולהעמיק את ההתעסקות עם הפן הפסיכולוגי לכל דמות. יש גם הסבר למהות "הכח" כאנרגיה המקיפה את כולנו ומחברת בין כל היצורים החיים, שפע דימויים (מוטיב הלבוש והמדים) והרעיונות הפילוסופיים שמקבלים צורות מתוחכמות להמחשה. כפי שיש תשובות מועלות גם שאלות רבות מסקרנות שיענו רק בסרטים הבאים.

גם הפרק הזה הוכיח עצמו כמוקד משיכה למיליונים שרוצים להרגיש שהם חלק מקבוצה עילית של עוקבי הקאלט ולדור הצעיר שמייחל גם להבין את "הכח". יש שמירה על הציביון הנוסטלגי של מעברונים ישנים בין סצנות, צילומים שמחקים לרגעים את הטכניקות הותיקות והדיאלוג שנכתב בפאסון המיתי של אז אבל לא מצליח לעורר השראה אוטנטית. ההתנעה המחודשת מתבטאת בעיקר בעלילה ובדמויות החדשות והכריזמטיות, שגם הכימיה שלהם תודות לליהוק, ניכרת על המסך.

הסיפור מתחיל כאמור עם הצגתה של ריי (דייזי רידלי) – הגיבורה החדשה. שם משפחתה לא ידוע כמו גם עברה המעורפל כילדה שניצלה מטבח בבני עמה. כבר מהסצנה הראשונה רואים שהיא מלאה בתעוזה, תכונה הולמת למי שזומנה להפעיל מחדש את הכח. ריי גרה בבדידות בדיונות של הכוכב ג'אקו ומתקיימת משגרה של מיחזור מתכות ביחד עם עוד נוודי מדבר חייזריים קשי יום. בהמשך מתגלות יכולותיה המרשימות כטייסת ופייטרית רצינית.

כישוריה לא מסתיימים שם וניכר כי היא דוברת בשפתו של הדרואיד החדש והחמוד שמככב לצידה. זהו bb-8 שהתגלגל בבריחה מפשיטה של "המסדר הראשון" המרושע הישר לזרועותיה. בפשיטה הזו הוא נפרד מבעליו, טייס העל פו דמרון (אוסקר אייזיק) שהיה בעיצומה של משימה סודית ובחזקתו מפה שמובילה למיקומו של לוק סקייווקר האגדי, שזו בעצם היעד הסופי לסרט זה. במקביל, גיבור נוסף בשם פין (ג'ון בויגה) חייל סער שמורד בשורות המסדר הראשון, מוריד את קסדת הרוע הלבנה וחובר לפו.

הזוג המוזר במבצע בריחה הירואית עד אשר מתפצלות דרכיהן. לאחר החצי הראשון של הסרט אנחנו מתכנסים לשתי הקבוצות הנלחמות זו כנגד זו בקרבות יחידים וגלאקטיים פנטסטיים והקליימקס למציאת לוק סקייווקר קרב. פעם אחר פעם נראה לנו כי הגיבורים מגיעים לקצה גבול היכולת שלהם וכך נשמרת הדרמה ברמה גבוהה קבועה אך הריגושים מתובלים כל הזמן עם הומור ויצירתיות הטבועות בדמויות ועולמות הפנטזיה המיוחדים.שאר החברים שהיו במסיבת ה- "remake" הזו היו ותיקים ומוכרים – האן סולו (כבוד להאריסון פורד) וספינתו האהובה המילניום פלקון, אהובתו השנייה הנסיכה ליאה (קארי פישר),

צ'ובקה שותפו השעיר והמבדר, צמד הדרואידים C-3PO ו- R2D2, אותן גלקסיות רחוקות וכוכבים שוממים, אותם חייזרים כעורים, מטוסי ה- T-70 X-wing של רפובליקת הטובים נגד TIE של פלוגות הסער מהמסדר הראשון הרע וגם רשעי המסדר הראשון – סנוק, המנהיג העליון האפל (אנדי סרקיס המוכר כ"גולום' מ"שר הטבעות") וגנרל האקס (דומנל גליסון) שמטילים את נשק יום הדין ההרסני בהרבה מ'כוכב המוות' האיום הקודם ונראים יותר נאציים מדתיים (מגרש המסדרים, הסמלים והמדים).

אחרון, לא חביב, הוא כמובן קיילו ראן (אדם דרייבר) שנכנס לנעליו של דארת' ויידר והוא למעשה הנכד שלו שמשחק את הנבל האולטימטיבי עם בעיות טמפרמנט וזהות קשות. ההצלחה של הסדרה טמונה ביכולתה לשלב אירועים מזמנים שונים אל קו עלילתי אחד ועל פני 4 עשורים זה לא פשוט לייצר. גם לצוות הסרט הנוכחי היה את האתגר להמשיך ולרתק את הצופים דרך דמויות אידיאליסטיות, טובות ורעות והוא עמד במשימה.

הובלת השרביט מהדמויות הותיקות לחדשות נעשה ברגישות, מחוות פילמוגרפיות רבות נעשו ולקראת סרטים 8 ו-9 נבנה המתח מחדש. בתקווה שעד 24/5/19, מועד הפרק התשיעי והאחרון, נגיע למטרה הסופית – והיקום שוב יהפוך לבטוח, בשם הרוח החופשית והדמוקרטיה.

ציון 8.7 בסולם קאיכטר.

להמלצות נוספות כל שעליכם לעשות הוא לסמן " like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על הסרטים הכי חמים וחדשים.

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page