top of page
פוסטים קודמים

תכנון כלכלי נכון שישאיר לכם כסף פנוי לבילויים

מי שרוצה לבלות בלי נקיפות מצפון צריך להשקיע קצת זמן בתכנון כלכלי. במאמר הבא נזכיר לכם איזה הוצאות מרכיבות את התקציב החודשי ומה אפשר לעשות כדי לעמוד ביעד

לפי נתונים שפורסמו בשנים האחרונות על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההוצאה העיקרית של משקי בית בישראל היא על דיור. אם אתם נמנעים מלצאת לבלות כי ההחזר משכנתא חונק אתכם, אתם לא לבד: הוצאת הדיור לבדה נוטלת כ-25% מהתקציב החודשי, כאשר לשם השוואה אנחנו מוציאים רק 16% על מזון, 20% על תחבורה ותקשורת ו-12% על חינוך. חוץ מזה, לנתונים אלו יש להוסיף עוד הוצאה של 9% על אחזקת הדירה – בלי קשר לשאלה אם מדובר בבית שלכם או בדירה שכורה.

עם זאת, כמובן שבילויים הם חלק בלתי נפרד מהחיים ואף אחד לא אמור לוותר עליהם לגמרי בגלל שיש הוצאות אחרות. הסוד הוא לנסות לשלב בין העולמות ולתכנן בצורה נכונה את מסגרת התקציב. תכנון כלכלי נכון לא רק ישאיר לכם כסף פנוי לבילויים, אלא ימנע מכם את נקיפות המצפון אם תחליטו להזמין עוד קינוח במסעדה.

כמה כסף כדאי להקדיש לבילויים?

רגע לפני שמתקלחים ויוצאים מהבית, יש כמה דברים שצריך להביא בחשבון בשביל תכנון כלכלי נכון. ראשית, מומלץ להתייחס להכנסות וההוצאות של כל משק הבית ולא רק להכנסות ולהוצאות שלכם. אחידות היא תנאי לתכנון פיננסי מהימן ולמניעת הפתעות מיותרות. כמו כן, רצוי להיעזר בדוחות שמגיעים מהבנק, מחברות כרטיסי האשראי ומחברות הביטוח ולהקדיש לפחות כמה דקות בשבוע כדי לעקוב אחר תלושי השכר.

ידע הוא כוח ובכל הנוגע לתכנון כלכלי הוא גם שווה לכם כסף. הטיפ בהקשר הזה הוא לבדוק כמה כסף באמת נכנס למשק הבית וכמה מתוכו ניתן להקצות לטובת פעילויות פנאי, חברה ובילויים. עיקר הכסף שנכנס מגיע כמובן משכר עבודה או מקצבת פנסיה, אך יכול להיות שיש גם קצבאות ותמיכות מהממשלה, הכנסה משכירות או מתנות ובונוסים שנתיים ממקום העבודה. אלו כמה שקלים שמצטברים יחד לסכומים משמעותיים ועשויים להטות את הכף לטובת הבילוי הבא שלכם מחוץ לבית.

את כמות הכסף שכדאי להקדיש לבילויים תוכלו לקבוע רק לאחר שתערכו רשימה מסודרת של הוצאות. התחילו בהוצאות ניהול הכסף ובהן הפקדות לחיסכון או ניירות ערך, עמלות ניהול חשבון בנק וכרטיסי אשראי והחזרי הלוואות או ריביות על המינוס. המשיכו עם חלוקת הוצאות מגורים לקטגוריות ובדקו מה מרכיב את החשבונות שלכם מבחינת שכר דירה, ביטוח, ועד בית, ארנונה, חשמל, מים, גז, תקשורת ותחזוקת גינה או חצר.

ההבדל בין קניות לבילויים

הטעות הנפוצה היא לנסות לתכנן תקציב בילויים אך לכלול בתוכו גם את ההוצאות על קניות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, אוכל בלימודים ובעבודה הוא לא בילוי ועבור הקניות בסופר, במכולת או בשוק אתם צריכים תקציב נפרד לחלוטין. הפרדה ברורה בתקציב בין קניות לבילויים תעניק לכם אינדיקציה טובה יותר ליכולת הכלכלית שלכם ותאפשר התנהלות נכונה לאורך זמן.

יש עוד כמה הוצאות מחייה שוטפות שאליהן צריך להתייחס טרם קביעת תקציב הבילויים. הן כוללות למשל ביטוח לאומי ומס בריאות, תרופות וציוד רפואי, תשלומים לקופות חולים וביטוחים משלימים, טיפולי שיניים, ביטוח חיים ואובדן כושר עבודה וכמובן הוצאות על חינוך וטיפול בילדים. רגע לפני שאתם מתייאשים, הכניסו למחשבון התקציב גם הוצאות שוטפות או צפויות על ביגוד וטיפוח ואל תשכחו תמיכה קבועה בבני משפחה במידה והיא קיימת.

הגיע הזמן לגזור קופון!

אחרי כל ההכנות הבירוקרטיות והסידורים הכספיים תוכלו סוף סוף להתרווח ולבדוק כמה כסף נשאר בתקציב לטובת בילויים בלבד. בנוסף, זה הרגע שבו אתם יכולים לקבוע סדר עדיפויות אישי ולהשאיר סכומים גבוהים יותר לבילויים שרלוונטיים עבורכם.

כך למשל תחליטו האם להוציא כסף על מופעי תרבות וספורט ובהם אירועי קולנוע, תיאטרון, מוזיקה, בידור וכרטיס חד פעמי או מנוי למשחקים של קבוצה מועדפת. לחילופין, אולי תבחרו להשקיע את התקציב במנוי לחדר כושר ובריכה, במנוי לעיתונים ומגזינים או בתחביבים כגון הרצאות, סדנאות, קורסים וטיולים ברחבי הארץ.

תכנון כלכלי נכון ישאיר לכם כסף לבילויים במסעדות, משלוחים של טייק אווי הביתה וביקורים סדירים בבתי קפה. במידה ואתם מעשנים, תצטרכו להכניס לתקציב הוצאות על סיגריות ומדי פעם גם לקחת בחשבון את עלויות האלכוהול. לבסוף, זכרו שגם הזמנה לחתונה של חבר מהעבודה מייצגת סוג של בילוי ואפילו עולה לכם כסף. כאן הדגש צריך להיות על תכנון כלכלי שבו הוצאות על אירועים ומתנות הן חלק מהחישוב הכולל.

אם עבדתם לפי התכנית ועמדתם ביעד השנתי אולי יישארו לכם עוד כמה דולרים לחופשות וטיולים. את התקציב הזה מכינים כמובן בנפרד ותוך התייחסות להוצאות וקניות בחופשה ולקראתה, לרבות ביטוח נסיעות לחו"ל והוצאות מזדמנות. במקביל, יש לבדוק כיצד תקציב החופשה ישפיע על השנה הפיננסית הבאה ולהיערך בהתאם לעוד סיבוב של תכנון כלכלי מוקפד.

תכנון כלכלי נכון שישאיר לכם כסף פנוי לבילויים

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page