top of page
פוסטים קודמים

"בלון",גרמניה , 2019 , 126 דקות


שחקנים :פרידריך מוקה קרולינה שוך דוויד קרוס אליסיה פון ריטברג תומס קרצ'מן במאי: מיכאל בולי הרביג הפקה תסריט: מיכאל בולי הרביג, תילו רושייזן, קיט הופקינס צילום: טורסטן ברוייאר מוזיקה: מרווין מילר, ראף וונגנמאייר

הסרט ‘בלון’ מביא את אחד מסיפורי הבריחה היחודיים ביותר ממזרח גרמניה, שבוצע על ידי שתי משפחות ,וטצל ושטרזליק, ב-1979, עשור לפני נפילת החומה .

סרטו של הבימאי הגרמני מיכאל הרביג אינו הראשון שמתאר את מבצע הבריחה באמצעות כדור פורח,הגדול ביותר שהורכב עד אז באירופה, תחת אפה של השטאזי, משטרת החרש הקומוניסטית.

בראשית שנות ה-80 יצא לאקרנים סרט אמריקני על מבצע ההימלטות, שהיה מבוסס בעיקר על התיאורים שלהעיתונות המערב-גרמנית. הסרט ‘Night Crossing’ (מעבר לחופש ) שהפיקה חברת וולט דיסני.

‘בלון’ הוא סרט מתח, המבוסס על עבודת תחקיר יסודית שביצע הרביג לא רק עם גיבורי הבריחה שעודם בחיים, אלא גם בארכיוני השטאזי שם מצא תיעוד מפורט של החקירה שהחלה לאחר ניסיון הבריחה הכושל הראשון שלהם בכדור הפורח, שקרס בצד הלא נכון של הגבול בשל מזג אוויר קשה.‘בלון’ מעביר בצורה אותנטית את האווירה הנוראה ששררה באותה דיקטטורה, בה לא ניתן היה לדעת מי ילשין על אמירה או פעולה לא רצויה, שכן, הורה או ילד.

למרות שסופו של הסרט ידוע מראש,המתח קיים...

ההורים פטר (פרידריך מוקה) ודוריס (קרולינה שוך) ,השחקנים המגלמים את ילידהם בסרט –גונאס הולנריידר ו-טילמן דובלר , השחקן המוכר, דויד קרוס (נער הקריאה,הסיפור של טראוטמן) ו-אליסיה פון ריטברג המגלמים את הורי המשפחה השנייה, הזוג גונתרופטרה ,הקצין -החוקר .השחקן תומאס קרטשמן.- כולם מעניקים משחק מעולה ומשכנע.

‘בלון’ מצטרף לשורה של סרטים גרמניים מבריקים על ההיסטוריה המזרח-גרמנית כמו ‘להתראות לנין’, ‘חיים של אחרים’ ו’שתיקה רועמת’.

החיים תחת המשטר הקומוניסטי הרודני והנוקשה, מעניקים חומר רב ליוצרים בכל הקשור להתמודדות עם העדר החופש.

השקר

לשם הסרט"בלון" יש גם אסוציאציה לבלון המתחבר עם עולם הילדות עולם של משחקים וחלומות אחד הנושאים המוטיביים בסרט הוא נושא השקר והאמת.

כשדוריס האם מסבירה לבנה הקטן מהו שקר?, היא עושה זאת דרך בדיחה על חשבון המנהיג אריך הונקר. וכשהוא מתלונן ששיקרו לו ,היא אומרת לו שעשו זאת כדי לגונן עליו.

האם נכון לשקר לילדים ולעיתים אף למבוגרים כדי לגונן עליהם?

כאשר אנו משקרים לילד אנו למעשה משמשים לו דוגמא "שמותר לשקר" ומתווים לו ערכים שילוו אותו בהמשך חייו.השקר הוא עריסה שכשמתעוררים מימנה מגלים שישנו על מיטת נחשים רדומים.

האמת היא לעיתים מפחידה מאיימת אך השקר אינו יכול להחליף את האמת,ובכל גיל ניתן לספר את האמת באופן שיתאים לרמת הבנתו ולבגרותו של הילד.כשנספר לילד את האמת נחזק את אמונו בנו וכפועל יוצא גם בעצמו. צריך לאפשר לילד לבטא את פחדיו שהם פועל יוצא לעיתים מגילוי האמת, ואכן בסרט הילד מביע את פחדיו בניסיון הבריחה הראשון אליו לא הוכן (נאמר לו שיוצאים לפיקניק) ואילו בניסיון הבריחה השני הוא הרבה יותר בטוח וחזק.

הילד הקטן פיטר בן המשפחה השנייה מספר לגננת "את האמת" שאביו"תופר" למרות שאמרו לו לא לספר ומסכן את משפחתו ,אולי אם היו מכינים אותו ומספרים לו את האמת על מצבם, היה יודע איך

להתמודד עם השאלה?!

הגננת אינה מספרת לחוקר השטאזי הגרמני את "האמת" כדי להגן על הילד ומשפחתו, וכנראה מתוך הצדקת ניסיון הבריחה מהמשטר המדכא, וכאן אנו רואים שיש מצבים מוסריים שצריך למענם להסתיר את "האמת" (אכן נושא מורכב ולא פשטני).

חינוך לערכים הוא חשוב והוא גם זה שיתווה בהמשך הדרך את עולם הערכים שלנו .עולם ערכים שלשאיפה לחופש ,של שיתוף פעולה, עולם ערכים ,שיחזק את ערך המשפחה -יסייע להתמודד עם כישלונות כמפתח להצלחה ,יאפשר לנו למצוא כוחות בעצמינו ויוביל אותנו להגשמה עצמית ולהעצמה, עולם ערכים יחזק בנו את האופטימיות.בסרט,

מפקד השטאזי שמשתמש בשקר כאמצעי להכשיל את חייליו ולסחוט מהם את "האמת" כאשר הוא מתחקר ומשוחח לכאורה עם אחד החיילים ,";בודק" אותו ובוחן את נאמנותו למשטר. אותו בכיר מנסה למשוך את החייל בלשונו ושואל אותו מדוע בעצם מתאמצת כל כך המדינה למנוע בריחות. הרי המשטר הסוציאליסטי שואף להיטיב עם אזרחיו, חותר לשוויון ולצדק, ואם יש כאלה שמעדיפים לוותר על כל הטוב הזה, מדוע שלא ניתן להם להסתלק?

לרגע אפשר לחשוב שהבכיר הזה "דובר אמת" ומתכוון למה שהוא אומר, אבל לא.-זה שקר- זאת רק שיטת דיכוי נוספת שנועדה לחשוף בוגדים פוטנציאלים.

אז כפי שכתוב במקורותינו "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק" ,או כפי שאנו לומדים מתוך סיפור פינוקיו -אותה בובת עץ שאפה מתארך כאשר היא מספרת דבר שקר- עדיף להימנע משקרים!

ילד שלמד שהשקר הוא לגיטימי עלול להפוך למבוגר בילתי אמין ,ואולי לבחור בפוליטיקאי בלתי אמין הכי "מסוכן" זה השקר העצמי ,כשאנו משקרים לעצמינו אנחנו מונעים מהאני העליון -מהמוסר להתפתח.

בעידן הדיגיטלי השקר לכאורה יותר"קל" אך הרבה יותר מסוכן ובעל השלכות חברתיות קשות.

אז לכו לצפות בסרט "בלון" תיהנו מהמתח, מהמשחק ,מהצילום, ותזכו כבונוס בשיעור בחינוך בנושא האמת והשקר.

להמלצות נוספות כל שעליכם לעשות הוא לסמן " like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על הסרטים הכי חמים וחדשים.

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page