top of page
פוסטים קודמים

12 שנים של עבדות, ארה"ב, 2013, שעה ו14 דקות


נושא העבדות , הפרק השחור ביותר בתולדות ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, לא זכה לטיפול מספק מצידה של הוליווד לאורך שנים.

כנראה שמדובר בפצע פתוח ומדמם מדי מכדי להתעסק איתו באופן תכוף, אבל הבמאי בעל השם המחייב – סטיב מקווין, לוקח אותנו למסע מאתגר ובלתי מתפשר שמנסה לחקור את הנושא הטעון הזה.

סולומון נורת'אפ (צ'יווטל אג'יופור בהופעה מעולה שזיכתה אותו במועמדות לאוסקר) הוא איש משפחה שחור אך חופשי, בארה"ב של טרום מלחמת האזרחים, אשר נחטף ונמכר לעבדות אכזרית וחסרת אנושיות. הסיפור, אשר מבוסס על ספרו האוטוביוגרפי, לוקח אותנו למסע מהפנט המועבר לנו דרך נקודת מבטו של סולומון ומציג לנו את האבסורד ואת דרך ההתמודדות של אדם שברגע אחד משתנים מציאות חייו וגורלו.

על אף העובדה שזה סרט "כבד" שלא חוסך מאיתנו מראות ומכריח אותנו להתמודד עם המציאות היומיומית הקשה, בדיוק כפי שחוו אותה סולומון ושאר העבדים, מדובר במסמך היסטורי מותח ומרתק שמצמיד אותך לכסא. את ההצגה מצליחות לגנוב שתי דמויות משנה "לבנות", בנדקיט קמברבאץ' ומייקל פסבנדר (בהופעה אחוזת טירוף שגם זיכתה אותו במועמדות לאוסקר) המגלמים בעלי עבדים, שמציגות לנו פנים שונים של התקופה וכמה מורכבת היא הייתה ואם נשתמש במשחק מילים מתבקש – מסבירה לנו שלא הכול היה שחור או לבן.

ההקרנה שהסרטיה נכחה בה הייתה מלאה עד אפס מקום ולא נרשמה אף עזיבה של האולם (אפילו לא לשירותים) ככה שעל סמך מחקר לא מקיף זה נראה שהסרט עושה את העבודה שלו בצורה ראויה.

הבמאי העולה סטיב מקווין עסק בשני סרטיו הקודמים בנושאים כבדים ושנויים במחלוקת וזכה לשבחי המבקרים אך להצלחה מוגבלת בקופות (שביתת הרעב של המחתרת האירית בכלא הבריטי בסרט "רעב" והתמודדותו של מכור למין עם מחלתו ועם הסובבים אותו בסרט "בושה" שניהם מומלצים מאוד למי שמוכן לקולנוע חזק ומאתגר) אך הפעם הוא מצליח לחבר את המיינסטרים הרחב לקולנוע לא מתפשר ועושה זאת בצורה מעניינת שעושה שירות מצוין לעיסוק ולמחשבה על התקופה האפילה הזו.

את ההפקה המרשימה מקשטים גם פסקול מוצלח וצילום עדין ונהדר שיחד עם קאסט שחקנים משובח אך אלמוני יחסית (בראד פיט, שגם הפיק, ופול ג'יאמיטי מבליחים להופעות אורח) מייצרים סרט שהוא, בהתאם לטעמם הידוע של חברי האקדמיה, מועמד מוביל לזכייה בפרסי האוסקר החשובים יותר והחשובים פחות. אם אתם מחפשים סרט חזק ומטלטל זה הסרט בשבילכם.

להמלצות נוספות כל שעליכם לעשות הוא לסמן " like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על הסרטים הכי חמים וחדשים.

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page