top of page
פוסטים קודמים

"האיש שנולד מחדש", ארה"ב , 2015 שעתים ו30 דקות


"מסע קולנועי מרשים שמשאיר את הצופה מהורהר הרבה אחרי שהמסך יורד".

אלחנדרו איניאריטו לוקח אותנו למסע קולנועי מרשים ומצמרר. אני מנסה לחשוב מה הביא אותו ליצור את היצירה הקולנועית הזו, מה הניע אותו?איניאריטו ידוע כבמאי שמחפש דברים חדשים כל פעם, התנסות חדשה, תחום חדש. שנה שעברה הוא הפתיע אותנו עם "בירדמן" הנפלא, אחרי שהתרגלנו לראות ממנו דרמות חזקות ומרגשות שעוסקות ברגשות הכי אינטימיות של האדם הגיעה הפוגה "קומית" בבירדמן.

השנה הוא חוזר בגדול על סיפור אנושי שבבסיסו אנחנו בוחנים את הרוח האנושית ואת כוח הרצון שלנו בתנאים פיזיים קשים ביותר ואת המימד הרוחני שיכול להיווצר ברגעים הללו.

זהו סיפור על הישרדות, נקמה ומה בעצם גורם ליו גלאס (משוחק בצורה נפלאה ע"י ליאונרדו די-קאפריו) לשרוד תחת כאב כל חזק (נפשי ופיזי).יו גלאס סוחר פרוות וצייד מאבד את אשתו ומאותו רגע המשימה העיקרית שלו היא לשמור על בנו (האינדיאני).גלאס מבטיח לשמור על בנו ויש לנו פה מטאפורה לדוב הגריזלי שבארוע המחולל בסרט תוקף את גלאס באכזריות בגלל שהוא בסך הכל רצה להגן על ילדיו.

כמו שהדוב מגן על ילדיו בטבע כך גם גלאס מגונן על ילדו, לגלאס יש משימה מורכבת יותר כי הוא נאבק גם בהשרדות בטבע ובמזג האוויר הקשה וגם מול חבריו במשלחת שמתנכלים לבנו.די-קאפריו במשחק מרשים שסביר להניח יזכה אותו באוסקר הראשון שלו.

דמותו של יו גלאס היא דמות מורכבת מכיוון שבהרבה חלקים מהסרט אין דיאלוגים ובעצם הוא נמצא לבד מול הטבע, מנסה לשרוד. מבחינת השחקן זה מצריך הרבה עבודה עם הבאות פנים והעיניים ופחות בדיאלוגים. די-קפאריו צריך להביע רגשות ותחושות של קור, פחד, תקווה , שנאה וכל זה מבלי לדבר.מנגד דמותו של פיצגארלד (טום הארדי) היא לא דמות נבל קלאסי. ההתנהגות שלו נובעת בעיקר מפרימיטיביות וחינוך לקוי שעליו הוא גדל.

הוא חונך על השנאה לאינדיאנים הפראיים. הערכים של הדמות הזו הם לא תואמים את הערכים הנורמטיבים שהיינו מצפים להם.בסרטו הקודם "בירדמן" פיתח איניאריטו יכולות צילום מדהימות, שימוש בטייק אחד ארוך והרגשה שאנחנו בעצם רואים הצגת תיאטרון.

ב"איש שנולד מחדש" איניאריטו ביחד עם הצלם הנפלא עמנואל לוביצקי עושים שימוש חוזר בטכניקות שפיתחו ב"בירדמן" ולוקחים את זה שלב אחד קדימה. הם משתמשים בעיקר באור טבעי, צילום מאוד מדוייק שמצריך תכנון מוקפד מראש ותרגול. חלון הצילומים שלהם בטבע הפראי היה קצר מאוד.

לקח המון זמן להגיע לנקודת הצילום ולהעמיד את הסט. מהרגע שהמצלמה מתחילה לפעול אין הרבה זמן ומקום לטעויות מכיוון שהאור יירד וגם להשאיר את כל הצוות בחוץ בקור תהווה בעיה.סצנת הפתיחה של הסרט (הקרב הראשון עם האינדיאנים) הוא דוגמא מצויינת לצילום בטייק ארוך עם כמה שפחות קאטים, הסצנה הזו הזכירה שלי שני סרטים:"הסמוראי האחרון" הסצנה הראשונה שבה מתגלים הסמוראים.

וגם את הסרט "להציל את טוראי ריאן", סצנת הפלישה המפורסמת לנורמדי והירידה מהספינות.בסרט הזה מצליחים להעביר את הכוח של האינדיאנים ואת העובדה שגם אם לא היה להם את הנשק הכי מתקדם הם הצליחו להטיל אימה ולהשיג את מבוקשם, בדרך שלהם ועפ"י המסורת שלהם. האינדיאנים פיתחו שיטות השרדות, גם מול הטבע וגם מול משלחות החיפוש והציידים האמריקאים שפלשו לשטחם."האיש שנולד מחדש" הוא סרט חזק,קולנוע מרשים מכל הבחינות, יש הטוענים שהמציאות עולה אפילו על הסיפור שמוצג לנו בסרט.

אם איניאריטו יזכה באוסקר זו תהיה הפעם השנייה ברציפות שלו ואני לא אופתע מזה. איניאריטו מוכיח לנו שוב שהוא אחד הבמאים הגדולים בדורנו ואנחנו מצפים בכיליון עיניים ליצירות הקולנועיות הבאות שלו.

להמלצות נוספות כל שעליכם לעשות הוא לסמן " like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על הסרטים הכי חמים וחדשים.

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page