top of page
פוסטים קודמים

חיבור לא כל כך פשוט , ארה"ב, 2017 , שעה ו41 דקות


מרי בת ה- 7 היא ילדה מלאת חיים, ושובבה. המתגוררת בעיירת חוף בפלורידה עם דודה, פרנק – רווק צעיר ונאה. מרי היא ילדה מחוננת, עם כשרון יוצא דופן למתמטיקה.פרנק, מאמין כי מקומה של מרי הוא עם בני גילה, ורוצה להעניק לה חיים רגילים. אוולין ,סבתה של מרי,לעומת זאת, משוכנעת שעל מרי לממש את הפוטנציאל הטמון בה ,ולהמשיך את דרכה של אמה. פרנק נאלץ להאבק על עתידה של מרי,מאבק שאינו פשוט כלל וכלל.

השאלה העומדת במרכז הסרט 'חיבור פשוט' (GIFTTED) היא האם ילד מחונן הוא ברכה (GIFT) או קללה?

נושא זה עטוף ברובד החיצוני בעלילה מעניינת,(סיפור),במשחק מעולה של אוונס כריס (המוכר מהסרט 'קפטן אמריקה'),של הילדה(מקינה גרייס),ש'כמעט' גונבת לו את 'ההצגה', ספנסר אוקטביה (מועמדת לפרס האוסקר לתפקיד המשנה על משחקה בסרט'מאחורי המספרים'),וג'ני סלייט..

בסרט צילומי קלוז אפ מעולים המעבירים לנו ללא מילים את תחושת הדמות ,צילום צללים ( פרנק ומרי על רקע השקיעה) ,צילומי טבע (הים החוף והבוצניות ). הדיאלוגים של טום פלין כתובים בצורה מבריקה .

פסקול השירים נע בין מוסיקה הפורטת על מיתרי הרגש למוסיקה קצבית ושמחה : "הרוח" Cat Stevens – The Wind ) ), "ציפור יפה"(Crooked Still - Pretty Bird) , " כך את הולכת" (Gary Lightbody and Johnny Mcdaid Ongroundzerotw - This is How You Walk , תתבישי ) Aerosmith-shame on you ) .

מארק ואב הבמאי ידוע מסרטיו: ספיידרמן ,ו-500 הימים עם סאמר (הסרט היה מועמד לשני פרסי גלובוס הזהב).ובסרט זה הבימוי אמין ומקצועי. ברובד הסמוי הסרט הוא סרט המעניק לנו 'עצות' בתחום ההורות, החינוך ,השכנות והאהבה.

10 עצות בתחום 'ההורות' על פי הסרט 'חיבור פשוט' :

1. אל תהסס להודות כשאתה טועה- פרנק (כריס אוונס) יודע להודות בטעויות ,דבר שלא כל הורה "יודע לעשות". כאשר הוא אומר למרי (גרייס מקינה) שגם הוא לא אוהב ללכת לעבודה אבל הוא הולך ,היא עונה לו אתה לא עבד,אתה מתקן ספינות והוא משיב לה ,נכון,,דוגמא לא טובה....

2. גם אם אתה לא אוהב חיות 'אמץ' את החיה שבתך/בנך אוהבים - למרות שאינו אוהב חתולים ,פרנק מגדל בביתו את פרד, החתול סתום העין של מרי...אופס,שוב דבר שלא כל ההורים 'שאינם אוהבים' חיות מוכנים לעשות עבור ילדם.

3. היעזר ב'תשובות' מגוגל (מקור מידע ה'קרוב' ללב הילד ולעולמו) - פרנק מתמודד בצורה 'חינוכית' טובה עם האירוע המשמעתי ביומה הראשון של מרי בביה"ס (צעקה על מנהלת ביה"ס שתתקשר מיד לפרנק שייקח אותה מיד משם...) ,הוא אומר למרי, שחיפש בגוגל כמה ילדים מתחצפים למנהלת ביומם הראשון בביה"ס והתשובה הייתה אפס....

4.הבא דוגמאות מעולם הילד - פרנק מחנך את מרי לסובלנות כלפי אחרים, כמו שפרד החתול מגלה 'סובלנות ' כלפי הבוצניות(ציפורים).

5.תן לילדך גיבוי כאשר אתה 'מאמין' שעשה מעשה חיובי גם אם זה בניגוד לדעת הסביבה - פרנק מעריך את העובדה שמרי התייצבה מול נער בן 12 שפגע בנער בן 7,הוא נגד אלימות אבל בעד צדק חברתי, הוא גאה בה, ורואה בזה מנהיגות..."מעשה כזה מצמיח חברי קונגרס" אומר למנהלת ביה"ס!

6.למד ל'נתק' את ילדיך 'מהספרים' או מכל דבר אחר שהם 'משועבדים' לו - פרנק מנתק את מרי מהספרים ויוצא איתה לראות את השקיעה (הטבע-החיים מול המדע-הספרים).

7.אל תתבייש להודות שאתה לא יודע את כל התשובות- מרי שואלת את פרנק 'האם יש אלוהים' ? פרנק משיב 'אני לא יודע' .מרי משיבה לו שרוברטה (אוקטביה ספנסר) השכנה יודעת שיש אלוהים, והוא עונה לה היא לא יודעת, היא מאמינה. הוא עושה הפרדה ביו אמונה וידע, ובין דעה לעובדה ,'זו הדעה שלי אבל אולי אני טועה'...

8.אל תבטיח הבטחות שאינך בטוח שתוכל לעמוד בהן - פרנק מבטיח למרי שהיא לא הולכת לשום מקום...הוא מבטיח זאת כאשר סבתה הבריטית (לינדסי דאנקן) רוצה לקחת אותה אליה ולדאוג שהיא תגשים את הפוטנציאל הטמון בה כילדה מחוננת.. הסבתא העשירה תובעת אפוטרופוסות באמצעות בית הדין, ו'מצטיידת' בעורך דין ממולח. ההבטחה אינה תלויה בפרנק אלא בבית המשפט...

9.תן לילדך לחוות חוויות במקום לנסות 'להסביר במילים' - פרנק מספר למרי כי אביה הביולוגי העיד בבית המשפט. מרי מסתגרת בשירותים ובוכה...'כואבת' שאביה הביולוגי לא רצה אפילו לראותה... רגע עצוב....פרנק לוקח אותה עם רוברטה לבית החולים כדי שתצפה במשפחה הממתינה ללידת תינוק...ותחווה מה עבר על אמה ועליו כשנולדה....

10.אם הילד כל כך 'מדהים' זה סימן שגם אתה מדהים כ'הורה' – לאחר שמרי נמסרה למשפחה אומנת בצו בית המשפט (פשרה) ,פרנק. מודה שעשה טעות ,שהסכים לפשרה ,ולשאלתה למה השארת אותי שם?, משיב 'חשבתי שלא הייתי טוב עבורך...ואז ירד לי האסימון אם את כל כך מדהימה אז כנראה עשיתי משהו טוב בשבילך...

ועוד מספר עצות "בונוס":

אל תשכב עם המורה של הבת שלך(ג'ני סלייט,),כי כשהיא תפגוש אותה בבוקר היא תאמר לה בטון מתנגן "בוקר טוב גברת סטיבנסון" (כן בארה"ב כך מקבלים את פני המורה בבוקר!).

אל תהייה 'שתלטן' (BOSSY),כי אז גם אם יהיה לך פסנתר (או משהו אחר שימשוך את לב הילד) הוא לא ירצה לגור אצלך...-.כשמישהו עושה טעות בהחלטה או בשיקול הדעת הצע לו ספר הדן בקבלת החלטות (רוברטה השכנה מציעה לפרנק).

שחק במשחק "אמת או חובה" זה יעזור לך לגלות את "האמת" על עצמך, או את הדברים שאתה "בורח" מהם (פרנק ובוני,המורה של מרי).-.אל תהייה מונע ע"י התסכולים שלך, הסבתא עזבה את לימודי המתמטיקה כדי לטפל בילדייה ,ומנסה להגשים דרכם את מאווייה וחלומותיה.

המטרה לפעמים מקדשת את האמצעים, כדי להשיג מטרה חשובה 'מותר' לפעמים להפר הבטחות.. פרנק הבטיח לאחותו (אמה של מרי) כי הוא יפרסם את המחקר שלה רק לאחר מות אמה, אך כדי להחזיר אליו את מרי,הוא "נותן' לאמו את המחקר לפרסום, ובזה מגשים את חלומה של האם.

לסיכום, האם הסרט נותן מענה לשאלות לגבי דרך החינוך 'הטובה' עבור ילד מחונן? האם ילד מחונן הוא "מתנה"?

פרנק מגיע למסקנה שניתן לשלב בין "להיות ילדה" ולהיות "מחוננת" ,כמו שאינשטיין למד לרכב על אופניים.... החיבור בין כל 'המרכיבים ' אינו חיבור פשוט, אבל כנראה אפשרי...

חיוכה של מרי בסיום הסרט מוכיח שזו משוואה פתירה, בניגוד למשוואות הבלתי פתירות הממתינות לפתרון.

להמלצות נוספות כל שעליכם לעשות הוא לסמן " like" בעמוד הפייסבוק שלנו וכך תהיו הראשונים להתעדכן בפרטים על הסרטים הכי חמים וחדשים.

ארכיון
תגיות
עקוב אחרינו
bottom of page